Båtar

Fortuna, uppankrad i Ganleviken 1939

Den tremastade skonaren Fortuna var under åren 1939 och 1941 hemmahörande i Önnered. Hon ägdes då av Hugo och Arne Gustavsson. Hon mätte 172 bruttoton, 135 nettoton och 270 ton DW. Hon var byggd i Svendborg, Danmark 1892. Foto: Bengt Claesson. (Foto från VFH-bildarkiv)

Nordre Elf förtöjd i Långedrag

Före 1907, då spårvägen anlades, var ångbåt det vanligaste färdsättet mellan Göteborg och Långedrag. Flera olika bolag trafikerade sträckan Stenpiren / Träpiren, Klippan, Nya Varvet, Långedrag och vidare ut i skärgården. Ångfartyget Nordre Elf, var ett av fartygen som anlöpte Långedrag mellan 1889 och 1898. Hon har på bilden förtöjt vid den ursprungliga ångbåtsbryggan i Långedrag, vilken fortfarande finns kvar. Bakom bryggan ser vi seglet på Långedrags lotsbåt. (Foto från VFH-bildarkiv)

Tavlan visar en tulljakt, kravellbyggd i ek och utrustad med en Penta- Hesselman eller en Scania Vabis på 90 hkp. Maskin startades med bensin, men gick sedan på diesel. Båttypen kallades för ”Johnssonbåt”, efter konstruktören Kustförman Albert Johnsson på Vrångö. Dessa tulljakter var kända för att rulla mycket då de var relativt runda i botten. Denna typ av tulljakt fanns bland annat stationerade vid Kust-posteringarna i Skärhamn, Långedrag och på Vrångö. Tavlan målades 1954 av Kustvakt Nils Nilsson, som vid tiden då tavlan målades, tjänstgjorde vid Kustposteringen i Långedrag. Därför är det sannolikt att det är Långedrags Tv 26 som är avbildad. (Tavlan  är i privat ägo)

Skapad med Wordpress